neděle 19. prosince 2021

2021: 10 let od úmrtí a 95 let od narození komentátora Jiřího Ješe (Roman Elner)

S oblibou jsem před lety poslouchal na ČRo 6 pondělní komentáře a především nadčasová páteční zamyšlení rozhlasového komentátora Jiřího Ješe. Většina z nich vyšla i knižně. Jiřího Ješe jsem občas potkával i osobně. Právě při autogramiádě jedné z jeho knih, která se konala ve čtvrtek 11. března 2010 v rozhlasové prodejně na pražské vinohradské ulici, jsem se poprvé osobně potkal i s Liborem Pátým, tehdy mu bylo už 80 let. Za naším seznámením stála žena, Věra Perlínová (bývalá ředitelka základní školy Brána jazyků na Praze 1 v letech 1991–2004). Potkali jsme se všichni před uvedenou prodejnou, Jiří Ješ a Libor Pátý se znali už řadu let. V roce 2010 jsem několikátým rokem učil dějepis na zmíněné základní škole, začal čerstvě pracovat v Archivu Univerzity Karlovy (AUK) a stal se součástí společenství bývalé paní ředitelky Perlínové, do něhož patří i lidé z okruhu Českého rozhlasu, mimo jiné i paní MUDr. Jana Krčmová-Ješová, která byla partnerkou Jiřího Ješe v jeho posledních letech života. O pár měsíců později jsem vstoupil do našeho Klubu a poznal řadu jeho členů. Letos uběhlo už 10 let od úmrtí Jiřího Ješe a 95 let od jeho narození (19. 6. 1926 - 20. 7. 2011) (viz Česká televize). Ješ prožil pozoruhodný a bohatý život, jednu z důležitých rolí v něm hrála i hudba (podobně jako v životě Libora Pátého). Ješ se stal prvním novinářem, který v roce 1996 obdržel Cenu Ferdinanda Peroutky. V posledních letech života byl nestorem v rozhlasové budově v pražské Dykově ulici. Po jeho úmrtí vznikl neformální Kruh přátel Jiřího Ješe, do něhož dříve aktivně patřil i Libor Pátý a jehož hlavním aktérem a hybatelem je rozhlasový komentátor Radko Kubičko. Kruh až do koronavirové pandemie pravidelně každý rok u příležitosti Ješových narozenin uděloval Cenu Jiřího Ješe za nejlepší komentář a přínos žánru (rozhlasový) komentář. Stejně jako náš Klub, i Kruh stále existuje. V říjnu jsem osobně potkal paní Krčmovou-Ješovou, která se velmi dobře znala s Liborem Pátým a v jeho posledních letech života, pokud to šlo, jej navštěvovala nebo s ním byla v telefonickém kontaktu. Paní Krčmová-Ješová se mě živě a se zájmem ptala na Klub (Klub rozhlasové analytické publicistiky). Musel jsem přiznat, že koronavirové období naše aktivity a setkávání utlumilo, ale existujeme a rozhodně nekončíme.

Žádné komentáře:

Okomentovat